Dzisiaj będzie wpis recenzencki. Podjęłam właśnie współpracę z Wydawnictwem Edgard - wydawcą m.in. kursów językowych, fiszek, książek do czytania w języku obcym. W dzisiejszym wpisie poczytacie o moich wrażeniach na temat kart obrazkowych dla dzieci, a już wkrótce spodziewajcie się kolejnej recenzji - tym razem 2 książek - oraz konkursu!
Karty obrazkowe Kapitana Nauki spotkałam już jakiś czas temu w supermarkecie. Był to zestaw Kolory (niewidoczny na zdjęciu) i wypróbowałam go od razu z moimi przedszkolnymi uczniami. Dałam im do rąk najpopularniejszy obecnie przedmiot codziennego użytku wśród nauczycieli języka angielskiego, czyli łapkę na muchy i gdy podawałam dany kolor, miały one klapać na daną kartę. I to jest moja propozycja pierwszego ćwiczenia.
Ćwiczenie 1.
Przygotuj ładne, kolorowe łapki na muchy (flyswatter), rozłóż karty obrazkowe na stole lub na dywanie. Wymieniaj słówka po kolei, a dzieci mają pacnąć dany obrazek. Możesz wprowadzić elementy rywalizacji - pierwsza osoba będzie mogła zabrać obrazek.
Karty są bardzo starannie wykonane, jest to gruba tekturka i mają żywe kolorowe zdjęcia. Nie mam powodu, aby martwić się, że po kilku lekcjach intensywnej nauki będę musiała kupić nowy komplet.
Od Wydawnictwa natomiast dostałam do testowania 3 zestawy: Pierwsze Słowa, Owoce i Warzywa oraz 100 pierwszych słówek. Na początek - przyjrzyjmy się kompletowi Pierwsze Słowa, jako że trzeba zacząć od podstaw.
PIERWSZE SŁOWA
Zestaw przewidziany jest dla maluszków - według autorów od 2. roku życia. Myślę, że to dobry czas, aby zacząć poznawać podstawowe słowa w języku angielskim. Oczywiście obrazki można wykorzystać zarówno do nauki języka polskiego, jak i każdego innego języka obcego :)
Do dyspozycji mamy 17 ponumerowanych kart:
- car
- bike
- boat
- plane
- ship
- train
- bus
- mum
- dad
- grandma
- grandpa
- baby
- teddy bear
- doll
- ball- eat
- sleep
Moim zdaniem to bardzo dobry początek. Jak widzicie, słówka należą do kilku kategorii i z tym związana jest moja propozycja ćwiczenia.
Ćwiczenie 2.
Poproś dzieci, aby podzieliły karty na kilka kategorii. Na dywanie możesz ułożyć kilka tasiemek w kształcie kręgów lub wykorzystać do tego kilka pudełek. Proponowane zbiory:
- transport
- rodzina
- zabawki
- czynności
Poproś dzieci, aby pomyślały o innych słówkach, które można dodać do danego zbioru. Może je narysować na małych kartkach.
Do kart dołączona jest książeczka - poradnik dla opiekunów, napisany przez psychologów Natalię i Krzysztofa Minge. Po krótkim wstępie możemy przeczytać tekst "W jakim wieku należy uczyć się języków?". Warto zwrócić uwagę na mroczne przypadki w historii nauczania języków, które pamiętam z Językoznawstwa na studiach. Dalej możemy przeczytać m.in. "Jak nauczać języków obcych małe dziecko?" i wiele ciekawych porad na ten temat. Po liście słówek mamy 14 Propozycji zabaw z kartami. Ja zaproponuję jeszcze 2 ćwiczenia :)
Do kart dołączona jest książeczka - poradnik dla opiekunów, napisany przez psychologów Natalię i Krzysztofa Minge. Po krótkim wstępie możemy przeczytać tekst "W jakim wieku należy uczyć się języków?". Warto zwrócić uwagę na mroczne przypadki w historii nauczania języków, które pamiętam z Językoznawstwa na studiach. Dalej możemy przeczytać m.in. "Jak nauczać języków obcych małe dziecko?" i wiele ciekawych porad na ten temat. Po liście słówek mamy 14 Propozycji zabaw z kartami. Ja zaproponuję jeszcze 2 ćwiczenia :)
Ćwiczenie 3.
Rozłóż karty w całym pokoju lub w klasie. Pytaj dziecko:
- Where is a boat?
- Where is a teddy bear?
- What colour is it?
Rozłóż karty w całym pokoju lub w klasie. Pytaj dziecko:
- Where is a boat?
- Where is a teddy bear?
- What colour is it?
Ćwiczenie 4.
Opowiadaj historię lub krótkie zdania wykorzystując słówka z zestawu. Poproś dziecko, aby układało obrazki w kolejności, w jakiej usłyszy słowa. Na przykład:
- Mum and dad go to work by car.
- A baby is sleeping.
- My grandpa and I are playing with a ball.
Poproś starsze dzieci, aby same układały proste zdania.
OWOCE I WARZYWA
Tutaj również znajdziemy 17 ładnie wykonanych kart:
- apple
- pear
- banana
- plum
- raspberry
- strawberry
- lemon
- watermelon
- berry
- tomato
- cucumber
- carrot
- potato
- beetroot
- cauliflower
- zucchini
- pumpkin
Podobnie, jak w zestawie Pierwsze słowa, tutaj również mamy dołączoną książeczkę dla opiekunów. Na pierwszych jej stronach znajdują się listy z wszystkich zestawów kart wraz z tłumaczeniem i uproszczonym fonetycznym zapisem wymowy. Następnie mamy krótki tekst o idei zabawy z dzieckiem, a w dalszej części książeczki mamy 32 propozycje zabaw. Niektóre z nich powtarzają się z poprzednio opisywanej książeczki, ale mamy również mnóstwo innych ciekawych zabaw.
Jak przyswoić warzywa i owoce? Oczywiście dzielimy na grupy - fruit and vegetables. Możemy również poprosić o podział na poszczególne kolory - red, purple, green. Find all green vegetables! A nawet możemy poprosić dzieci, aby powtarzając je ułożyły obrazki w rzędach pod względem koloru tła i przy okazji wprowadzić nowe słówko (background). Brakuje
mi trochę przykładowych pytań od razu w języku angielskim, gdyż w
zabawach mamy tylko pytania typu: "Co ma pestki?", "Co rośnie na drzewie?", "Co jest słodkie?", ale z kolei może to być dobra okazja również dla rodziców (a
nawet nauczycieli), aby poznali nowe słówka.
Ćwiczenie 5.
Ze starszymi dziećmi możemy zagrać w grę, wymagającą czytania. Układamy karty napisami do góry i prosimy, aby po kolei odkrywały je i tłumaczyły słówko na język polski, przy okazji odkrywając obrazek.
Ćwiczenie 6.
Let's make a salad! Do salaterki wrzucajcie wymienione owoce i warzywa. Ćwiczcie przy okazji słownictwo związane z przygotowywaniem potraw (dishes), często spotykane w przepisach kulinarnych (recipes): add, stir, mix, chop, slice, cut, peel.
Ćwiczenie 7.
Wprowadzamy nieśmiertelną piosenkę Do you like broccoli? by Super Simple Songs.
oraz Do you like spaghetti?
Pytamy dzieci, czy lubią jabłka i gruszki :)
- Do you like banana?
- Do you like cucumber?
Dobry moment do wprowadzenia krótkich pytań i odpowiedzi w Present Simple.
Flashcards do tych dwóch piosenek możecie ściągnąć na stronie Super Simple Songs: Do you like broccoli? i Do you like spaghetti?
Przypomnę również mój starszy wpis na temat super książeczki Do you like ketchup on your cornflakes?, którą dzieci po prostu uwielbiają i śmieją się przy niej do rozpuku. W niej również mamy konstrukcję z Do you like...?
Przy okazji poznawania warzyw i owoców można wykorzystać również pomysły opisane przeze mnie tutaj: Food - pluszowe zabawki
Podsumowując, jestem bardzo mile zaskoczona jakością i estetyką kart. Nie mogę się już doczekać, kiedy wrócę do zajęć z dziećmi i będę mogła z nich korzystać. Przewiduję, że dzieciom również spodobają się te pomoce dydaktyczne i z chęcią będą się nimi bawić, przy okazji przyswajając nowe słówka. Korzystając tylko z tych dwóch zestawów mamy już 34 nowe słówka w głowie :)
A Wy? Mieliście do czynienia z kartami obrazkowymi Kapitana Nauki? Napiszcie o swoich wrażeniach w komentarzach. Czekajcie również na konkurs!
Dziękuję Wydawnictwu Edgard za materiały. Na pewno przydadzą się na lekcjach z dziećmi.
Wszystkie opisane wyżej pomoce możecie kupić na stronie: Zajrzyjcie również na stronę serii Kapitan Nauka - mamy tam nie tylko karty obrazkowe do języka angielskiego, ale również karty do nauki języka polskiego, a także zagadki logiczne i wiele innych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz