Myślę, że to bardzo dobra okazja, aby zarazem zwrócić uwagę na nasze zachowanie w Internecie, a przy okazji poznać wiele nowych słów związanych z Internetem i komputerami. Naszym uczniom warto też uzmysłowić, jak to co robią/piszą/zamieszczają w Internecie może wpływać na ich życie (zarazem w pozytywny, jak i w negatywny sposób).
Korzystając na co dzień z Internetu, nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele śladów (traces or footprints) zostawiamy. Łatwo nas wyśledzić (to track sb), pozyskać o nas informacje, które potem można wykorzystać (don't ask me how).
Na początek - proponuję obejrzeć ten filmik:
Be vigilant! - Bądź czujny!
Kolejny filmik:I jeszcze jeden (UWAGA! Tylko dla ludzi o mocnych nerwach!):
Czy kiedykolwiek dostaliście dziwny e-mail o tym, że zmarł jakiś wasz daleki krewny (year, right) w RPA i przeleją Ci milion dolarów, jeśli tylko podasz im swoje konto? Mam nadzieję, że nie uwierzyliście ;) Maile te często pisane są łamaną angielszczyzną lub łamanym polskim (thanks to Google Translate). A tutaj śmieszny filmik o tym, co się dzieje, jeśli odpisujemy na spam:
Jeśli chcecie uzupełnić lekcję o Internecie i jego zagrożeniach - przejrzycie te strony:
- Ciekawy artykuł o personifikacji Internetu: Internet remembers
- Nigeryjski przekręt: The New York Time - Who made this Nigerian scam?
- How to prevent people from tracking you on the Internet
- What is sensitive data?
- Wikipedia: Internet safety
- The Guardian: Online Safety for Children
- Google tracks everything you do: here's how to delete it
- The Internet is changing the way we remember
Do tego dorzucam jeszcze listę słówek angielskich, które używamy na co dzień w języku polskim mówiąc o zjawiskach w Internecie:
- stalking - stalker
- hate - hater
- like (lajkować, dać lajka)
- fanpage
- facebook (mordoksiążka, twarzoksiążka)
- spam
- scam
- firewall
- troll - trolling
- emoticon
- messenger
- selfie, selfie-stick
- hashtag
- youtube
- download, upload
- fame (without fortune)
- share (szerować)
- wi-fi
- sexting
- LOL
- YOLO
- online vs. offline
A poniżej proponuję 2 ćwiczenia tematyczne.
Ćwiczenie 1.
Rozdaj uczniom karteczki z różnymi słówkami i wyrażeniami związanymi z Internetem. W grupach muszą zdefiniować i podać przykłady tych pojęć. Oprócz powyższych słów możesz zapytać o:
- phishing
- malware
- cyberstalking
- cyberbullying
- online predation
- identity fraud
- computer virus
- Trojan horse
- bitcoins
- spyware
- browser
- browser hijacker
- search engine
- www = World Wide Web
Zróbcie debatę o bezpieczeństwie w Internecie. Możecie rozważyć takie pytania:
- What personal data should we share on the Internet (if any)?
- How to make new friends safely on the Internet?
- How parents should protect their children surfing the net?
- Is online banking safe?
- What do you think about online dating?
Więcej o całej akcji przeczytacie tutaj: http://ocaleni.org/2016/02/02/kampania-internet-pamieta-a-ty/
#internetpamieta
Świetny artykuł! Podoba mi się, że stawiasz poprzeczkę wysoko. To dla mnie bardzo motywujące , na pewno będę zaglądać tu częściej :)
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję :) Serdecznie zapraszam!
OdpowiedzUsuń